Meldingen

Financiële effecten

Programmameldingen

In onderstaande tabel zijn de programmameldingen opgenomen, waarvan we verwachten dat die leiden tot een afwijking ten opzichte van de begroting. Deze regels worden niet in de begroting aangepast, met uitzondering van een drietal 'meldingen, waarvoor we de begroting willen aanpassen'. Deze meldingen komen terug in het volgende hoofdstuk. Na de tabel volgt een toelichting op de regels.

Financieel effect 2024 * €1.000

Programma

L/B

Saldo

Meldingen waarvoor we de begroting willen aanpassen

Hogere vergoeding zwerfafval

Bereikbaarheid

B

750

Aanpassing GRP-voorziening aan gewijzigde kapitaallasten

Openbare ruimte

L

-53

Stijging energielasten Sportfondsen Nijmegen

Sport

L

-400

Overige meldingen

Stijging Contributie VNG/GGU

Bestuur en Organisatie

L

-250

Stijging energiekosten gemeentelijke panden

Bestuur en Organisatie

L

200

Toename kosten facilitaire kosten

Bestuur en Organisatie

L

-340

SaaS-oplossing als exploitatiekosten

Bestuur en Organisatie

L

-600

Stijging kosten verkiezingen

Bestuur en Organisatie

L

-335

VRGZ-bijdrage

Veiligheid

L

-325

Tekort marktgelden

Economie en Toerisme

B

-100

Wmo Begeleiding en Dagbesteding

WWZ

L

-3.200

Wmo Huishoudelijke verzorging

WWZ

L

658

Wmo Hulpmiddelen

WWZ

L

669

Wmo Beschermd Wonen

WWZ

L

546

Jeugd

WWZ

L

-10.000

Opvang vluchtelingen

WWZ

L

6.500

Hogere exploitatiekosten wijkaccommodaties

WWZ

L

-52

Lagere huuropbrengsten de Ster, de Klif en 't Hert

WWZ

B

-326

Lagere verwachte horecaomzet (wijk)accommodaties

WWZ

B

-175

Leistenen buitenwand wijkcentrum t Hert

WWZ

L

-350

Inkomensregelingen - BUIG 

Werk en Inkomen

L

-909

Werk en Inkomen

B

-2.530

Inkomensregelingen - Individuele studietoeslag 

Werk en Inkomen

L

-892

Inkomensregelingen - Armoedebestrijding 

Werk en Inkomen

L

5.489

Inkomensregelingen -Schuldhulpverlening 

Werk en Inkomen

L

410

WSW en beschut werk 

Werk en Inkomen

L

375

Arbeidsparticipatie 

Werk en Inkomen

L

356

Hogere onderhoud- en beheerskosten parkeren

Bereikbaarheid

L

-450

Extra energiekosten parkeergarages en parkeerterreinen

Bereikbaarheid

L

-550

Leasekosten elektrische voertuigen buitendienst

Bereikbaarheid

L

-190

Tekort onderhoudsbudgetverhardingen

Bereikbaarheid

L

-750

Tekort onderhoudscontract derden

Bereikbaarheid

L

-150

Tekort energielasten stadsbeheer

Bereikbaarheid

L

-600

Toename kosten reiniging

Bereikbaarheid

L

-750

Kosten straatvegen

Bereikbaarheid

L

-500

Korting Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)

Wonen en Sted. Ontw.

L

-185

Beheer vastgoed, aframen begroting ivm verkoop panden

Wonen en Sted. Ontw.

B

-300

Lagere opbrengsten afvalzakken

Openbare ruimte

B

-625

Lagere vergoeding verpakkingsmateriaal

Openbare ruimte

B

-615

Tekort onderhoudsbudget spelen

Openbare ruimte

L

-150

Klimaatadaptatie

Openbare ruimte

L

-160

Kosten straatvegen

Openbare ruimte

L

500

Beheer vastgoed, huurderving en bijbehorende kosten (energie)

Cultuur en Cult. Erfgoed

B

-114

Cultuur en Cult. Erfgoed

L

-60

Tekort huurinkomsten

Cultuur en Cult. Erfgoed

B

-130

Aanvullende subsidie zwembad Dukenburg

Sport

L

-100

Hogere exploitatiekosten sportaccommodaties

Sport

L

-100

Huurschuld Talent centraal Nijmegen tot 2023

Sport

B

-360

Lagere verwachte horecaomzet Triavium

Sport

B

-125

Verhoging verzekeringspremies

Financiën

L

-100

Implementatiekosten nieuw Financieel systeem 

Financiën

L

-750

WOZ Bezwaren

Financiën

L

-350

Beheer vastgoed, huurderving en bijbehorende kosten (energie) ivm leegstand

Financiën

B

-122

L

-90

Totaal 

-12.760

 

Meldingen, waarvoor we de begroting willen aanpassen
Hogere vergoeding zwerfafval (programma Bereikbaarheid)
De vergoeding die wij ontvangen voor zwerfafval van Nedvang is vanaf 2024 gewijzigd. Daardoor nemen de opbrengsten voor reiniging structureel toe.  Omdat we in 2024 nog een eenmalige bijdrage krijgen van € 204.000 is het bedrag in 2024 nog € 750.000.

Aanpassing GRP-voorziening aan gewijzigde kapitaallasten (programma Openbare ruimte)
Bij de eerste voortgangsmonitor maken we jaarlijks een herberekening van de kapitaallasten. Riolering vormt een gesloten systeem. Omwille van de rechtmatigheid compenseren we eventuele saldo-effecten op de kapitaallasten in de begroting via de GRP-voorziening. Wij passen de begroting 2024 van de aan de gewijzigde kapitaallasten aan. Voor 2024 dalen de kapitaallasten met € 53.450 en volgt een extra storting in de GRP voorziening met ditzelfde bedrag.

Stijging energielasten Sportfondsen Nijmegen (zwembaden) (programma Sport)
Door gestegen energielasten is de benodigde subsidie hoger dan begroot. Als dit bedrag niet in de begroting opgenomen kan worden, kan de subsidie niet worden verstrekt. Bij het niet-toekennen van het bedrag bestaat een groot risico dat Sportfondsen Nijmegen de exploitatie van de drie zwembaden in Nijmegen (West, Erica Terpstra bad, de Goffert) niet zal voortzetten vanwege het verlies op de exploitaties of genoodzaakt zal zijn om dit verlies door te berekenen door een zeer forse stijging (>20 procent) van de tarieven voor zwemmen, zwemles, richting verenigingen. Jaarlijks bezoeken ongeveer 450.000 mensen de drie zwembaden voor recreatief zwemmen, bewegen, zwemsport en zwemles.

Overige meldingen
Programma Bestuur en Organisatie
Stijging Contributie VNG/GGU
Door de sterke stijging aantal inwoners gemeente Nijmegen en door prijsindexatie, is het huidige budget contributie VNG/GGU niet meer toereikend om de kosten te dekken.

Stijging energiekosten gemeentelijke panden
De energieprijzen voor de gemeentelijke kantoorpanden (gas en elektriciteit) zijn vastgezet voor 2024 en een groot deel van 2025. De verwachting is dat we voor 2025 nog € 700.000 tekortkomen. Uiteraard blijven we de mogelijkheden onderzoeken om het energieverbruik te verminderen. Voor 2024 is aan de begroting voor energieverbruik van de kantoorpanden € 1.250.000 toegevoegd op basis van de toenmalige verwachtingen. Vanuit de huidige verwachtingen blijkt dat € 200.000 lager uit te gaan vallen voor dit jaar.

Toename kosten facilitaire producten
De kosten voor de facilitaire producten stijgen door nieuwe contracten als gevolg van de wettelijk verplichte aanbestedingen (warme dranken), door het hogere minimumloon voor schoonmakers en doordat de ambtelijke organisatie de afgelopen 4 jaar met ± 10% is gegroeid en daardoor ook het gebruik van een aantal producten. We verwachten dit jaar een overschrijding van de kosten van € 340.000.

Saas-oplossingen als exploitatiekosten

Tot en met 2022 hebben we implementatiekosten van Software as a Service (SaaS) als investering verantwoord. Het BBV geeft aan dat dergelijke implementatiekosten niet als investering mogen worden aangeduid, omdat je niet het juridisch en economisch bezit hebt. Omdat we deze kosten vanaf 2024 als exploitatiekosten moeten verantwoorden, geeft dit bij het programma Bestuur & Organisatie een nadeel van 0,6 miljoen euro. Het effect voor 2025 en volgende jaren nemen we mee in de Stadsbegroting 2025.

Stijging kosten verkiezingen
Wij verwachten dit jaar een overschrijding op het product verkiezingen van €335.000.
Bij de tweede voortgangsmonitor 2023 hebben we een overschrijding van ca. €200.000 op het budget gemeld. Dit als gevolg van de sterke kostenstijging van onder andere catering, energie- en huurkosten locaties en drukwerk en van hogere kosten voor de organisatie van de verkiezingen als gevolg van de wetswijziging.
In 2024 voorzien we een extra structurele kostenstijging. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de recente aanbesteding van de postbezorging, de extra kosten van het Gemeentelijk Stembureau (wettelijke vereiste) en een nog verdere stijging van de huurkosten en overhead.

Programma Veiligheid
VRGZ-bijdrage 2024
De bijdrage die de gemeente Nijmegen moet betalen aan de VRGZ is hoger dan het budget in onze begroting. De stijging zit met name in prijsstijgingen en loonsomstijging. Ook is er sprake van een hogere gevraagde deelnemersbijdrage.  Dit heeft wederom betrekking op prijsstijgingen, maar ook op verhoogde vrijwilligersvergoedingen door veel verloop, adviesvragen en de reguliere indexering. Hierdoor ontstaat een tekort van € 325.325.

Programma Economie en Toerisme
Marktgelden
De gemeente realiseert per kwartaal zo'n € 50.000 aan marktgelden. In de begroting 2024 staat een bedrag van € 300.000 opgenomen. De verwachting is dat we aan het eind van het jaar een tekort realiseren van zo'n € 100.000.

Programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg
Wmo Begeleiding en Dagbesteding
Op het onderdeel Wmo begeleiding en dagbesteding verwachten we een nadeel dat ligt tussen 3,7 en 2,7 miljoen euro. De Buurtteams Volwassenen zijn goed op weg, wat er voor zorgde dat het aantal cliënten met geïndiceerde begeleiding in januari 2024 gedaald is met 53% ten opzichte van 2021.
In de begroting 2024 wordt echter al rekening gehouden met een daling van 80% van het aantal cliënten op specialistische begeleiding. Dit leidt tot een tekort op het onderdeel Wmo begeleiding. Naast buurtteams Volwassenen zijn er twee andere verwijzers die verwijzen naar geïndiceerde/specialistische begeleiding: Regieteams en Buurtteam Jeugd & Gezin. Deze twee verwijzers hebben voor 2024 samen een verwacht aandeel van tussen 25% tot 35% in het totaal aan geïndiceerde begeleiding qua cliënten en kosten.
We blijven actief sturen op inzet van groei van de basishulp via de beide Buurtteams organisaties in plaats van inzet van geïndiceerde hulp.

Wmo huishoudelijke verzorging en hulpmiddelen
Zowel op het onderdeel Wmo huishoudelijke verzorging als het onderdeel Wmo hulpmiddelen verwachten we in 2024 een voordeel dat ligt tussen 0,2 en 1,2 miljoen euro. In 2022 en 2023 zijn er achterstanden ontstaan bij het verwerken van de aanvragen Wmo als gevolg van onderbezetting bij de Wmo consulenten. De wachttijd bedraagt nu circa 3,5 maand, daardoor zien we dat de realisatie achterblijft ten opzichte van wat we hadden verwacht. We zetten in 2024 in op de kwaliteit van het team Wmo consulenten. Er wordt nu in het team geïnvesteerd zodat we efficiënt en kwalitatief kunnen indiceren, waardoor we de komende jaren de groeiende instroom beter aankunnen.

Beschermd wonen en maatschappelijke opvang

Tot dit taakveld behoren de beleidsonderdelen maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en huiselijk geweld, noodopvang uitgeprocedeerden en Wmo beschermd wonen. Met uitzondering van de noodopvang uitgeprocedeerden gaat het hier om regionale taken waarvoor Nijmegen nog centrumgemeente is.
Voor dit taakveld verwachten we een resultaat, binnen een bandbreedte van 3,0 miljoen euro nadelig –1,0 miljoen euro voordelig. Het resultaat is lager dan verwacht door de voorgenomen voorlopige bijdrage aan de regiogemeenten in het kader van het delen van de overschotten op Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang met de regiogemeenten in Rijk van Nijmegen en Rivierenland. Hiermee is geen rekening gehouden in de begroting. Vanaf 2025 is hier wel rekening mee gehouden en daarom betreft dit een incidenteel nadeel. Verder ontstaat er een verwacht voordeel door onderproductie binnen de gecontracteerde zorg beschermd wonen. Gezien de nieuwe aanbesteding in 2025 betreft dit een incidenteel voordeel.
In de afgelopen jaren heeft dit taakveld positieve financiële resultaten behaald op het onderdeel Beschermd Wonen. Vorig jaar, in de opmaat naar de stadsbegroting 24’-27’, zijn om deze reden opnieuw verwachtte voordelen al in de begroting opgenomen. Op langere termijn betreft het hier incidentele voordelen door de op handen zijnde doordecentralisatie, die nu is uitgesteld met als streefdatum 1 januari 2026.

Jeugd
De jeugdhulp is verdeeld over vier producten: Samenkracht en burgerparticipatie (preventieve jeugdhulp), Wijkteams (buurtteams jeugd & gezin), Maatwerkdienstverlening 18- (ambulante jeugdhulp en specialistische jeugdhulp met verblijf) en Geëscaleerde zorg 18- (jeugdbescherming en jeugdreclassering). Op het totaal van de jeugdhulp verwachten we in 2024 op een nadelig resultaat uit te komen dat ligt tussen de 9,0 en 11,0 miljoen euro.
Deze inschatting is voor Jeugdhulp zonder verblijf gebaseerd op het door Onderzoek & Statistiek ontwikkelde voorspelmodel en voor Jeugdhulp met verblijf op de realisatie van 2023. De hoge kosten van de jeugdzorg zitten voornamelijk binnen ambulante jeugdhulp en specialistische jeugdhulp met verblijf. We zetten, nog steeds, actief in op het vergroten van het aandeel basishulp door de Buurtteams Jeugd en Gezin om de groei van ambulante hulp tegen te gaan. Voor 2024 verwachten we gelijke of iets lagere kosten voor ambulante jeugdhulp dan in 2023. Tegelijkertijd zien we dat binnen de specialistische jeugdhulp met verblijf door de verplichting van kleinschaligheid de verwachte kosten voor 2024 toenemen. Dit is een voorbeeld van de gelaagdheid en de complexiteit van de jeugdzorg.  In de prognose van het tekort zijn de taakstellingen verwerkt die zijn ingeboekt op basis van de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028. Het model van Jeugdhulp zonder verblijf wordt momenteel geüpdatet met de realisatiecijfers van 2023. Voor de melding bij de 2e Voortgangsmonitor zal gebruik worden gemaakt van de voorspelling van het geüpdatet model.

Opvang vluchtelingen
In verband met de opvang van vluchtelingen ontvangt de gemeente Nijmegen een forfaitaire vergoeding per bed, per nacht van het COA. Voor de crisis opvanglocatie Winkelsteeg bedraagt deze vergoeding € 150,- en voor Oekraïense vluchtelingen is dat € 61,-. Door deze gehanteerde bekostigingssystematiek zijn de van het Rijk te ontvangen gelden aanzienlijk hoger dan onze gemeentelijke uitgaven. Voor de crisis opvang locatie Winkelsteeg bedraagt het verwachte positief resultaat 4 miljoen euro. Voor de opvang van de Oekraïners is het verwachte positieve resultaat 2,5 miljoen euro. Het totaal te melden positieve resultaat op de vluchtelingenopvang bedraagt hiermee 6,5 miljoen euro.

Hogere exploitatiekosten wijkaccommodaties door stijging WOZ-waarde
Door een gewijzigde systematiek bij de bepaling van de WOZ-waarde is de OZBE-aanslag in veel gevallen gestegen met 20-35% ten opzichte van voorgaande jaren. Een eerste raming laat zien dat dit voor de wijkaccommodaties een stijging van ca. € 52.000 betekent.

Lagere huuropbrengsten de Ster, de Klif en ‘t Hert
We huisvesten basisscholen in wijkcentra de Ster, de Klif en ‘t Hert. Op basis van het aantal leerlingen ontvangen wij een vergoeding hiervoor. Er is al jaren een krimp in het aantal leerlingen van deze basisscholen. Hierdoor ontvangen wij structureel minder inkomsten. De verwachting voor 2024 is dat er € 280.000 minder inkomsten voor huur zijn en € 46.000 minder inkomsten voor servicekosten.

Lagere verwachte horecaomzet (wijk)accommodaties
Door de sterk gestegen inkoopprijzen is de marge op horeca sterk gedaald. Daarnaast zien we een sterke terugloop in de afname van horeca. Vermoedelijk komt dit komt doordat bezoekers minder te besteden hebben, in verband met de financieel onzekere tijd. De verwachting is dat dit een structureel tekort is.

Leistenen gevel wijkcentrum ’t Hert
De gevel van het wijkcentrum is opgebouwd uit leistenen. Recent is een aantal leien naar beneden gevallen.
Uit onafhankelijk onderzoek is vast komen te staan dat de bevestiging van de leien ondeugdelijk is en een veiligheidsrisico aanwezig is. Als tijdelijke oplossing (om directe veiligheidsrisico’s op te lossen) zijn er netten om de leistenen gevels geplaatst. Om dit voor de lange termijn op te lossen dienen alle leien te worden verwijderd en opnieuw te worden bevestigd. De kosten worden geraamd op € 350.000. We stellen voor deze post te dekken uit Reserve onderhoud (F059).

Programma Werk en Inkomen
Op het programma Werk en Inkomen verwachten we in 2024 een voordelig resultaat te behalen. Op basis van de huidige inschattingen zal het voordelige resultaat 2,3 miljoen euro bedragen. Vanwege de open eind regelingen en onzekere ontwikkelingen, hanteren we een bandbreedte van 0,8 miljoen euro en 3,8 miljoen euro.

Taakveld Inkomensregelingen
Op basis van de huidige inschattingen wordt er een voordelig resultaat verwacht van 1,6 miljoen euro. Onder dit taakveld wordt Armoedebestrijding, Schuldhulpverlening, individuele studietoeslag (IST), BUIG en Bbz bedrijfs­kapitaal verantwoord. Op Armoedebestrijding wordt een voordelig resultaat verwacht van 5,5 miljoen euro. Dit voordelige resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door een verwacht overschot op de energietoeslag 2023 (4,0 miljoen euro). De aanvraagtermijn voor de energietoeslag is inmiddels gesloten. Voor 2024 ligt het aantal toekenningen lager dan eerder ingeschat. Ook heeft Armoedebestrijding bij de septembercirculaire vanuit een bestaande taakmutatie 0,8 miljoen euro ontvangen waarvoor nog geen bestemming is. Op zowel de CAZ- als de busregeling wordt een voordeel verwacht van 0,3 miljoen euro. Op Schuldhulpverlening wordt op dit moment een voordeel van 0,4 miljoen euro verwacht. Op het onderdeel BUIG, Bbz Bedrijfskapitaal en individuele studietoeslag (IST) verwachten we een nadelig resultaat van 4,3 miljoen euro.
Op dit taakveld spelen echter een groot aantal onzekerheden die van invloed kunnen zijn op het geprognosticeerde resultaat. Enkele onzekerheden die hier een rol spelen zijn:

  • De Rijksuitkering BUIG 2024. Lopende dit jaar ontvangen we zeer waarschijnlijk nog bijstellingen op het Rijksbudget; in mei ontvangen we het 'nader voorlopig budget 2024' en in het najaar 2024 het definitieve budget 2024. Het objectief bepaalde budgetaandeel BUIG (%) voor Nijmegen in 2024 is gedaald (tov 2023). Dit betekent dat Nijmegen minder budget uit het macrobudget ontvangt.  Voor een uitgebreide toelichting op de BUIG ontwikkeling verwijzen we naar een Raadsinformatiebrief die geagendeerd is voor de Raad in juni 2024.
  • Ontwikkeling van het aantal BUIG-uitkeringen in 2024 (aantallen cliënten PW, IOAW/Z en Bbz).
  • Ontvangsten op de openstaande vorderingen (debiteuren).
  • Mutatie voorziening openstaande vorderingen. Eind van het jaar wordt het voorzieningspercentage herijkt.
  • Inzet van de loonkostensubsidies door de MGR/Werkbedrijf. Loonkostensubsidies maken onderdeel uit van het BUIG-budget.

Taakvelden WSW en beschut werk en Arbeidsparticipatie

Op de taakvelden 'WSW en beschut werk' en 'Arbeidsparticipatie' wordt een voordelig resultaat verwacht van 0,7 miljoen euro. Deze taakvelden hebben betrekking op beleidsonderdelen waarvan de uitvoering bij het WerkBedrijf ligt. De verwachte lasten zijn grotendeels gebaseerd op de bijgestelde begroting 2024 van de MGR begroting 2025-2028.

  • WSW: afgelopen jaar is met de ombuigingsmaatregelen het beschikbare budget voor de WSW neerwaarts aangepast (bezuinigingsscenario 60%). Op basis van de meerjarenbegroting MGR 2025-2028 is er in 2024 nog een voordelig resultaat van 0,3 miljoen euro op de WSW. In de jaren 2025 en 2026 slaat het voordeel echter om naar een begrotingstekort van 0,6 miljoen euro respectievelijk 0,2 miljoen euro. Deze verwachte tekorten zullen echter nog gecompenseerd worden met de lpo (indexatie voor loon- en prijsontwikkeling) die het Rijk opneemt in de meicirculaire(s).  
  • Arbeidsmatige dagbesteding: gebaseerd op de verwachte uitgaven (begroting MGR 2025-2028) verwachten we een voordeel van 0,1 miljoen euro.
  • Participatie: op dit onderdeel verwachten we in 2024 (begroting MGR 2024-2028) een voordeel van 0,2 miljoen euro. Dit voordeel slaat echter vanaf 2025 om naar een nadelig resultaat. Ook op participatie is met de ombuigingsmaatregelen van afgelopen jaar structureel budget ingeleverd (bezuinigingsscenario 75%). In de prognose is geen rekening gehouden met de indexering vanuit de SB 2025-2028.
  • ID banen: op de oude ID banen (sterfhuisconstructie) verwachten we een voordeel van 0,1 miljoen euro.
  • Vanuit de afdeling Inkomen, Zorg en Leerrecht zijn recentelijk signalen gekomen over achterstanden in de uitvoering. Deze knelpunten hebben een financieel gevolg, echter zijn op dit moment nog niet kwantificeerbaar.

Programma Bereikbaarheid
Hogere onderhoud- en beheerskosten parkeren
De begroting parkeren is ontoereikend voor het opvangen van structurele uitzetting van de kosten voor onderhoud en beheer. Zo is er sprake van een hogere stijging van de materiële lasten, vervanging van lus detectie bij de slagbomen en onderhoud en vervanging bij de roadbarriers. Het structurele tekort bedraagt € 450.000.

Extra energiekosten parkeergarages en parkeerterreinen
De extra energiekosten is een basisvoorziening voor parkeergarages en parkeerterreinen. De hogere energielasten bedragen voor 2024 circa € 550.000.

Leasekosten elektrische voertuigen buitendienst
In februari 2024 is de aanbesteding voor de omzetting van het wagenpark naar elektrisch afgerond. Deze omzetting is het gevolg van de invoering van een zero-emissiezone vastgesteld door Raad. Het hele wagenpark wordt geleased voor 5 jaren. Alle bestaande voertuigen in het wagenpark  zijn in voorgaande jaren aangeschaft en afgeschreven. De kosten van aanbesteding leiden in de begroting bij de buitendienst tot een tekort van € 190.000.

Tekort onderhoudsbudget verhardingen
De ontwikkelingen in het elektriciteitsnetwerk hebben een aanzienlijke impact op onze onderhoudsactiviteiten.  Liander voert grootschalige verzwaringen uit vanwege netcongestie en de energietransitie. Dit leidt tot een aanzienlijke toename van graafwerkzaamheden waardoor de komende 7 tot 10 jaar ongeveer een derde van de trottoirs in de stad zal worden opengebroken.
Deze werkzaamheden van Liander veroorzaken dat we 80% van ons onderhoudsbudget van 2,4 miljoen euro (€ 1.944.000) moeten gebruiken voor het herstellen van kabel- en leidingsleuven, wat niet synchroon loopt met onze eigen onderhoudsplanning. Hierdoor ontstaat extra werk, aangezien de gemeente vaak het resterende deel van de stoep of straat ook moet vernieuwen om de hele oppervlakte in goede staat te brengen. Het resterende bedrag van € 486.000 is onvoldoende voor regulier onderhoud en calamiteiten.
Om een acceptabel onderhoudsniveau in de stadsdelen te kunnen handhaven, is minimaal € 1.250.000 nodig voor de gehele stad. Hierdoor ontstaat een structureel financieel tekort van ruim € 750.000 vanaf 2024.

Tekort onderhoudscontract derden m.b.t. civiele kunstwerken.
Door prijsstijgingen leiden onderhoudscontracten met derde partijen, waaronder ProRail, NS Vastgoed en het Rijksvastgoedbedrijf, bedraagt € 150.000.

Tekort energielasten stadsbeheer
Op basis van de uitgaven in het eerste kwartaal 2024 prognosticeren we een tekort van
€ 600.000 over het jaar 2024.

Toename kosten reiniging

Als gevolg van de uitbreiding van de stad, nemen de reinigingskosten structureel toe.  In 2024 leidt dit tot een overschrijding van € 750.000.

Kosten straatvegen
De kosten voor straatvegen zijn als gevolg van de areaaluitbreiding 1,5 miljoen euro hoger dan in 2023. Circa 1 miljoen euro van deze overschrijding kan worden opgevangen binnen het programma Bereikbaarheid.  Een derde deel van deze kosten kan worden toegerekend aan het GRP en zal worden onttrokken aan de voorziening GRP. Deze onttrekking van de voorziening komt tot uitdrukking op het programma Openbare ruimte.

Programma Wonen en Stedelijke Ontwikkeling
Korting Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
In het kader van het Bestuursakkoord Implementatie Omgevingswet is in 2018 de beheerovereenkomst landelijke voorziening digitaal stelsel (DSO-LV) ondertekend. Gemeenten moeten aan deze landelijke voorziening financieel naar rato bijdragen. Hiervoor wordt vanaf 2020 een structurele uitname gedaan uit het gemeentefonds. Deze korting op het gemeentefonds is bij de jaarrekening 2020 verwerkt ten laste van het taakveld Ruimtelijke Ordening. Wij voorzien nog steeds geen besparing op de uitvoeringskosten door de komst van deze landelijke voorziening. Landelijk is de voorziene besparing door de komst van de Omgevingswet nog volop onderwerp van discussie en lijkt de haalbaarheid hiervan in de opgenomen omvang klein. Voor 2024 verwachten we een tekort van € 185.000 op de uitvoeringskosten.

Beheer vastgoed, aframen begroting i.v.m. verkoop panden
Vanuit de verkoopopgave zijn in de voorgaande jaren panden verkocht waarvan de exploitatiebegroting nog niet is verwerkt.

Programma Openbare Ruimte
Lagere opbrengsten afvalzakken
Doordat het aanbod restafval daalt, worden er minder afvalzakken verkocht. Net als vorig jaar dalen de legesopbrengsten vanuit de verkoop van afvalzakken. Bovendien worden de begrote opbrengsten jaarlijks geïndexeerd terwijl de prijzen voor afvalzakken dezelfde blijven. We verwachten dit jaar een tekort op de leges van € 625.000.  

Lagere vergoeding verpakkingsafval
Door een lagere vergoeding voor de inzameling van verpakkingsafval leidt dit tot een tekort van € 615.000. Dit werkt structureel door naar de volgende jaren.

Tekort onderhoudsbudget Spelen
Door kostenstijgingen hebben we hebben met ingang van 2024 onvoldoende budget om de noodzakelijk de 2e ronde voor het onderhoud van de ondergronden van speeltoestellen in de stad uit te kunnen voeren.

Tekort Klimaatadaptatie
Bij de start van de opgave is uitgegaan van een beschikbaar budget van €250.000 voor bekostiging van de uitvoeringsagenda (collegebesluit 31 oktober 2023). De Klimaatadaptatiestrategie voorziet in een Uitvoeringsagenda met actielijnen tot en met 2026. Om deze actielijnen uit te kunnen voeren is het budget ontoereikend voor de uitvoeringsagenda én de bemensing. Dit leidt tot een tekort van € 160.000.

Kosten straatvegen
De kosten voor straatvegen zijn als gevolg van de areaaluitbreiding 1,5 miljoen euro hoger dan in 2023. Circa 1 miljoen euro van deze overschrijding kan worden opgevangen binnen het programma Bereikbaarheid. 
Een derde deel van deze kosten kan worden toegerekend aan het GRP en zal worden onttrokken aan de voorziening GRP. Deze onttrekking aan de voorziening leidt tot een voordeel van € 500.000 op het programma.

Programma Cultuur en Cultureel Erfgoed
Beheer vastgoed, huurderving en bijhorende kosten (energie)
Een aantal panden wordt op dit moment niet verhuurd en staan leeg en/of zijn in leegstandbeheer. Daardoor hebben we minder huuropbrengsten (€ 114.000). Intussen hebben we wel uitgaven voor energie (ca. € 60.000).

Tekort op huurinkomsten, vanwege lagere/geen indexering in huurcontracten
De indexering in meerdere huurcontracten loopt niet gelijk op met de indexering op de gemeentelijke begroting. De afgelopen jaren is hierdoor een gat van € 130.000 ontstaan. Het gaat hier om een structureel tekort.

Programma Sport
Aanvullende subsidie zwembad Dukenburg (Sportfondsen Nijmegen)
Per 1 juni 2024 zal een nieuwe exploitant zwembad Dukenburg tot aan de opening van het nieuwe sportcentrum in Winkelsteeg exploiteren. De concept begroting laat zien dat de beoogd exploitant een hogere jaarlijkse vergoeding dan nu begroot vraagt voor het risicovol exploiteren en beheren van het zwembad. Voor de maanden mei – december 2024 betekent dit een extra vergoeding van €100.000.

Hogere exploitatiekosten sportaccommodaties door stijging WOZ-waarde
Door een gewijzigde systematiek bij de bepaling van de WOZ-waarde is de OZBE-aanslag in veel gevallen gestegen met 20-35% ten opzichte van voorgaande jaren. Een eerste raming laat zien dat dit voor de sportaccommodaties een stijging van ca. € 100.000 betekent.

Huurschuld Talent Centraal Nijmegen tot 2023
De huurschuld door de coronapandemie tot medio 2022 bedraagt € 250.000. Daarnaast is er een huur- en energieschuld in 2023 van € 110.000. De opgebouwde schuld in 2023 wordt veroorzaakt door een structureel tekort in de exploitatie. In de afgelopen maanden is hard gewerkt om het tekort te verlagen door (onder andere) andere contractuele afspraken te maken tussen TCN en huurders, waardoor TCN meer opbrengsten uit onderverhuur kan genereren. Hierdoor is het tekort verlaagd met 45.000 euro, echter dit is niet voldoende om te komen tot een kostendekkende exploitatie.

Lagere verwachte horecaomzet Triavium
Bij de stadsbegroting 2020 zijn de baten voor het Triavium structureel verhoogd met € 150.000. Dit bedrag kan onvoldoende opgevangen worden met hogere entree- en horecaprijzen. Daarnaast is de marge op horeca gedaald door de sterk gestegen inkoopprijzen. De verkoopprijzen zijn niet evenredig meegestegen met de inkoopprijzen, om de horeca betaalbaar te houden voor bezoekers. Daarnaast wordt er ook minder horeca afgenomen. Vermoedelijk komt dit doordat bezoekers minder te besteden hebben. In totaal levert dit een tekort van €125.000 op.

Programma Financiën
Verhoging verzekeringspremies
De premies voor verzekeringen stijgen met € 100.000. Dit heeft ermee te maken dat de onderwijspanden eind 2023 zijn getaxeerd een daardoor in 2024 een hogere herbouwwaarde hebben. Daarnaast zijn diverse verzekeringspremies per 1 januari 2024 geïndexeerd.

Implementatiekosten nieuw Financieel systeem
Na een evaluatie begin december 2023 is besloten de implementatie van een nieuw Financieel Informatie Systeem te vertragen vanwege problemen tijdens de testfase, zorgen over de efficiëntie van de grootboekinrichting en een algemeen negatief sentiment. Een nieuwe planning is vastgesteld voor een live-gang op 1 januari 2025.
De aanpak van het project is herzien, met de nadruk op een betere samenwerking met UNIT4 en interne organisatieverbeteringen, zoals heldere werkafspraken binnen de eigen organisatie en het inhuren van externe expertise indien nodig.

Doordat de implementatie is uitgesteld verschuift een deel van de projectkosten van 2023 naar 2024 en vallen de overall projectkosten hoger uit door extra inzet van consultants en inhuur van externe expertise. Na verrekening met de reeds begrote budgetten over 2024 is de verwachte overschrijding dit jaar €750.000.

WOZ Bezwaren
We zien een structureel stijgende lijn in het aantal af te wikkelen bezwaren tegen de WOZ-beschikking. Het budget voor afwikkeling van de bezwaren blijft achter op de groei van de stad. De verwachting is dat de kosten voor het afhandelen van bezwaarschriften (inhuur en uitbesteding) circa € 150.000 meer zullen bedragen en de proceskostenvergoeding circa € 200.000 meer zal bedragen.

Beheer vastgoed, huurderving en bijhorende kosten (energie) i.v.m. leegstand
Een aantal panden wordt op dit moment niet verhuurd en staan leeg en/of zijn in leegstandbeheer. Daardoor hebben we minder huuropbrengsten (€ 122.000). Intussen hebben we wel uitgaven voor energie (ca. € 90.000).

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2024 14:53:32 met de export van 05/27/2024 14:51:49