Meldingen

Verzamelvoorstel

Verzamelvoorstel

In het verzamelvoorstel nemen we budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) mee die in hoofdzaak financieel-administratief van aard zijn. Bij deze wijzigingen mag géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Verschuivingen in uitvoeringskosten vallen hier ook onder en/of de uitwerking van eerdere besluitvorming door uw raad (bijvoorbeeld doorvoeren bezuinigingen, uitvoering van projecten). Onder deze aanpassingen vallen op basis van bovenstaande criteria ook:

  • In hoge mate boekhoudkundige aanpassingen;
  • Correctieboekingen: technische, budget neutrale aanpassingen van eerdere wijzigingen;
  • Wijzigingen die betrekking hebben op nieuwe geldstromen en voldoen aan bovenstaande criteria met verwijzing naar het beleidsstuk;
  • Wijzigingen die effect hebben op één of meerdere taakvelden en/of programma’s en voldoen aan bovenstaande criteria;
  • Actualisatie van onderhoudsreserves;
  • Actualisatie van bijdragen met budget neutraal effect waarbij de gemeente Nijmegen optreedt als centrumgemeente;
  • Actualisatie van rijks- en provinciale bijdragen of bijdragen van anderen waarvan het bestedingsdoel vastligt (hetzij vastgelegd door degene die de bijdrage verleent, hetzij door de gemeenteraad vastgelegd) voor zover niet meegenomen in de mei- en septembercirculaire (voorbeelden: op basis van een beschikking, zoals bestrijding extremisme of bestrijding onderwijsachterstanden);
  • Taakmutaties die uitwerking zijn van eerdere raadsbesluiten;
  • Budget neutrale bijstelling detachering bij derden én interne dienstverlening;
  • Budgetoverhevelingen naar het volgende begrotingsjaar. In de 2 e Voortgangsmonitor nemen we een totaaloverzicht op met de voorgestelde budgetoverhevelingen.

Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat uw raad het belang van de aanpassing zelf af kan wegen. De wijzigingen verwerken we, voor zover van toepassing, meerjarig.

Budget neutrale wijzigingen

Bedragen x € 1.000

Programma

B-L

 2024

 2025

 2026

 2027

 2028

1. Uitvoeringskosten

Bereikbaarheid

-849

-824

-824

-824

-824

Financiën

68

-296

-296

-296

-296

Bestuur en organisatie

902

1.052

1.052

1.052

1.052

Cultuur en Cultureel Erfgoed

-131

-120

-120

-120

-120

Economie en toerisme

-39

-32

-32

-32

-32

Onderwijs

2

0

0

0

0

Openbare ruimte

165

192

192

192

192

Veiligheid

-161

-145

-145

-145

-145

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

-21

0

0

0

0

120

159

159

159

159

Werk en Inkomen

B

372

0

0

0

0

-376

7

7

7

7

Wonen en stedelijke ontwikkeling

-43

-1

-1

-1

-1

Sport

-10

7

7

7

7

2. BUIG

Werk en Inkomen

B

7.930

7.930

7.930

7.930

7.930

-7.930

-7.930

-7.930

-7.930

-7.930

3. SPUK GALA

Cultuur en Cultureel Erfgoed

B

62

0

0

0

0

-62

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

335

0

0

0

0

-335

0

0

0

0

Sport

B

87

0

0

0

0

-87

0

0

0

0

4. ZonMw

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

192

128

0

0

0

-192

-128

0

0

0

5. Inzet jeugdarts, verpleegkundige 18+, SMW, zorg- en adviesteam

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

5

5

5

5

5

-5

-5

-5

-5

-5

6. Zorg binnen Onderwijs

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

52

0

0

0

0

-52

0

0

0

0

7. St. Maartenschool

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

-25

-25

-25

-25

-25

25

25

25

25

25

8. Bovenregionale Expertisecentra gespecialiseerde Jeugdhulp

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

3.168

0

0

0

0

-3.168

0

0

0

0

9. Gelrepact

Werk en Inkomen

B

9

0

0

0

0

-9

0

0

0

0

10. Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)

Onderwijs

B

451

451

451

451

451

-451

-451

-451

-451

-451

11. Educatie (WEB)

Onderwijs

B

-3

-3

-3

-3

-3

3

3

3

3

3

12. RMC

Bestuur en organisatie

-117

0

0

0

0

Onderwijs

B

220

-57

-57

-57

-57

-103

57

57

57

57

13. Groene Metropoolregio (GMR)

Bereikbaarheid

-3

0

0

0

0

Bestuur en organisatie

54

0

0

0

0

Economie en toerisme

-97

0

0

0

0

Openbare ruimte

36

0

0

0

0

Wonen en stedelijke ontwikkeling

10

0

0

0

0

14. Vraagafhankelijk vervoer

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

195

244

274

308

345

-195

-244

-274

-308

-345

15. Aan de slag

Werk en Inkomen

B

4.662

0

0

0

0

-4.662

0

0

0

0

16. Domeinoverstijgend samenwerken

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

181

0

0

0

0

-181

0

0

0

0

17.  Herdenking bombardement

Cultuur en Cultureel Erfgoed

B

67

0

0

0

0

-67

0

0

0

0

18.  Vrede van Nijmegen

Economie en toerisme

B

55

0

0

0

0

-55

0

0

0

0

19. Integraal Zorgakkoord (IZA)

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

2.553

2.553

2.553

0

0

-2.553

-2.553

-2.553

0

0

20. Waalhalla

Wonen en stedelijke ontwikkeling

B

19

19

19

19

19

-6

-6

-6

-6

-6

Sport

B

73

100

100

100

100

-86

-113

-113

-113

-113

21. Triavium

Sport

B

143

-52

-52

-52

-52

-143

52

52

52

52

22. SPUK Sport

Sport

B

414

0

0

0

0

-414

0

0

0

0

23. Bijzondere Bijstand

Werk en Inkomen

B

300

300

300

300

300

-300

-300

-300

-300

-300

24. Verwijderen houtrookkanalen

Openbare ruimte

B

22

0

0

0

0

-22

0

0

0

0

25. Samen verder

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

500

0

0

0

0

-500

0

0

0

0

26. Veilig Thuis

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

0

0

0

0

0

27. Zwembad Dukenburg

Sport

B

91

91

91

91

0

-91

-91

-91

-91

0

28. Interne verhuur wijkaccommodaties

Bereikbaarheid

7

7

7

7

7

Bestuur en organisatie

-5

-5

-5

-5

-5

Economie en toerisme

1

1

1

1

1

Openbare ruimte

5

5

5

5

5

Veiligheid

1

1

1

1

1

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

-89

-89

-89

-89

-89

61

61

61

61

61

Werk en Inkomen

5

5

5

5

5

Wonen en stedelijke ontwikkeling

3

3

3

3

3

Sport

11

11

11

11

11

29. Areaal

Bereikbaarheid

244

244

244

244

244

Openbare ruimte

-244

-244

-244

-244

-244

30. Onderhoud stedelijk water

Openbare ruimte

B

32

32

32

32

32

-32

-32

-32

-32

-32

31. Evenementen

Bereikbaarheid

36

36

36

36

36

Cultuur en Cultureel Erfgoed

-36

-36

-36

-36

-36

32. Schoonmaken graffiti

Bereikbaarheid

-25

-25

-25

-25

-25

Openbare ruimte

5

5

5

5

5

Wonen en stedelijke ontwikkeling

20

20

20

20

20

33. Parkeren West

Bereikbaarheid

B

350

350

350

350

350

-350

-350

-350

-350

-350

34. Parkeren 4daagse

Bereikbaarheid

B

60

60

60

60

60

Economie en toerisme

-60

-60

-60

-60

-60

35. Stadion NEC

Sport

B

-24

-24

-24

-24

-24

24

24

24

24

24

36. Verkoop panden

Financiën

B

-24

-24

-24

-24

-24

Wonen en stedelijke ontwikkeling

B

20

20

20

20

20

3

3

3

3

3

37. SPUK Digitale overheden

Cultuur en Cultureel Erfgoed

B

168

168

168

168

168

-168

-168

-168

-168

-168

38. Duurzaamheidsinvesteringen

Bereikbaarheid

16

16

16

16

16

Financiën

-80

-80

-80

-80

-80

Bestuur en organisatie

28

28

28

28

28

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

15

15

15

15

15

Wonen en stedelijke ontwikkeling

15

15

15

15

15

Sport

6

6

6

6

6

39. Kapitaallasten

Bereikbaarheid

1.029

0

0

0

0

Financiën

B

-1.532

0

0

0

0

-3.036

-28

-28

-28

-28

Bestuur en organisatie

-211

0

0

0

0

Cultuur en Cultureel Erfgoed

-76

0

0

0

0

Economie en toerisme

92

0

0

0

0

Onderwijs

1

0

0

0

0

Openbare ruimte

580

0

0

0

0

Veiligheid

5

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

-144

28

28

28

28

Wonen en stedelijke ontwikkeling

2.825

0

0

0

0

Sport

466

0

0

0

0

40. Verschuiving leges invoering Omgevingswet

Openbare Ruimte

300

300

300

300

300

Wonen en stedelijke ontwikkeling

B

-300

-300

-300

-300

-300

0

0

0

0

0

1. Uitvoeringskosten
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat we de uitvoeringskosten toerekenen aan de juiste taakvelden. Bij het opstellen van de Stadsbegroting gebeurt dat op basis van de verwachte inzet van medewerkers. In de periode daarna krijgen we meer inzicht in de concrete inzet van de medewerkers, wat leidt tot een betere toerekening van kosten aan de verschillende taakvelden.  Daarnaast is er sprake van formatiewijzigingen, invulling van taakstellingen en bijstellingen op de uitvoeringsbudgetten met een uitwerking over meerdere taakvelden.

2. BUIG
In 2023 is de Rijksbijdrage BUIG aanzienlijk verhoogd door de verhoging van het wettelijk minimumloon. Deze verhoging van de BUIG is nog niet doorgevoerd in de begroting van het programma W&I. Wij willen de begrote lasten en baten BUIG in lijn brengen met de definitieve beschikking 2023. De begrotingswijziging is budgetneutraal.

3. Brede Specifieke Uitkering GALA
Voor de ontvangen Brede specifieke uitkering GALA  is in 2023 OMBD O171 gevormd. Over 2023 is er al een bedrag onttrokken aan deze OMBD. Conform artikel 5.3.3. van de regeling mogen wij 20% per onderdeel eenmalig doorschuiven van 2023 naar 2024. We doen dit bij 13 onderdelen en verwerken dit budget-neutraal in de begroting.

4. Subsidie ZonMw gezonde leefomgeving Nijmegen

Het betreft een subsidie met een looptijd van 1 maart 2024 tot 1 juli 2025. Hiervoor is OMBD O201 gevormd. Het doel van de subsidie van ZonMw is de uitvoering van het project “Ontwikkelen van kennis over een gezonde leefomgeving in kwetsbare wijken en gebieden”. Als hoofdaanvrager ontvangt de gemeente het volledige bedrag en is verantwoordelijk dat de middelen worden uitgegeven conform de ingediende aanvraag en begroting. Onze gemeente gaat een groot deel van het beschikbare budget voor dit project in de vorm van subsidie verlenen aan externe partijen zoals de GGD, Radboud UMC, Bindkracht 10 en Radboud Universiteit. Bij het niet of gedeeltelijk niet besteden van de subsidie zal deze moeten worden terugbetaald aan ZonMw. Omdat er geen bestedingsvrijheid is in deze middelen passen we de begroting aan met een budget-neutrale wijziging.

5. Jeugdarts en verpleegkundige 18+ (GGD Gelderland-Zuid)
Schoolmaatschappelijk werk en zorg- en adviesteam (ROC Nijmegen en Yuverta) Doelstelling van deze inzet is het voorkomen van verzuim en (school)uitval, het bieden van laagdrempelige ondersteuning en het leggen van een verbinding met de lokale sociale teams. De professionals van het zorg- en adviesteam zijn o.a. de schoolmaatschappelijk werker, de leerplichtambtenaar, jeugdarts, jongerenwerkers, de sociaal verpleegkundige en de orthopedagoog. De extra middelen voor het schoolmaatschappelijk werk (SMW)  worden ingezet voor de loonkosten van de schoolmaatschappelijk werker die werkzaam zijn op het ROC.  

Vanaf 2024 is er een aanpassing op de subsidie en moet ook de regionale bijdrage worden aangepast. De aanpassing van de regionale bijdrage verwerken we voor 2024 ev in deze Voortgangsmonitor.

6. Zorg binnen onderwijs
In de regio Rijk van Nijmegen werken onderwijs en gemeenten samen in het programma Jongeren naar school of werk (de aanpak voortijdig schoolverlaten). Bij het opstellen van het programma voor de jaren 2020-2024 is uitgesproken dat een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg hét belangrijkste kader is voor de komende programmaperiode. Er is behoefte aan meer ontschotting, meer preventieve maatregelen in de onderwijscontext en versterking van de zorgstructuur rondom de school. Het gaat in deze pilot om zorg binnen onderwijs (ZBO), hieronder verstaan we in deze pilot ambulante begeleiding en begeleiding en verzorging. ZBO wordt ingezet om mogelijk te kunnen maken dat leerplichtige kinderen met een beperking, ontwikkelingsachterstand of beperkende aandoeningen toch kunnen deelnemen aan onderwijs.  We actualiseren budgettair neutraal de regionale bijdragen voor 2024.

7. Verwerking wijziging in regionale bijdrage subsidie voor de financiering ZBO St. Maartenschool 2024
Doordat er meer leerlingen uit Nijmegen in deze subsidieaanvraag zitten (48% ten opzichte van 39% voorgaand jaar) verandert de regionale bijdrage van deze subsidie. Met deze wijziging passen we de regionale bijdrage aan naar het juiste totaal, overeenkomend met de verdeling van leerlingen 2024 Nijmegen en de andere regio’s.
We actualiseren budgettair neutraal de regionale bijdragen voor 2024 ev.

8. Specifieke Uitkering Bovenregionale Expertisecentra gespecialiseerde Jeugdhulp (BOEG)
De gemeente Nijmegen is aangewezen als coördinerende gemeente voor BOEG. Via de Specifieke Uitkering is geld beschikbaar gekomen voor de vorming en doorontwikkeling van bovenregionale Expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdhulp, dus voor heel Gelderland. De gemeente Nijmegen ontvangt de middelen voor de 7 Gelderse Jeugdregio’s en treedt op als gastheer voor het organiseren van de activiteiten.
De Spuk uitkering dient te worden bijgesteld met het bedrag dat over is uit 2023. Het totaal beschikbare bedrag mag worden uitgegeven tot en met 31 december 2025. We actualiseren de begroting voor 2024.

9. Subsidie Gelrepact
In eerste instantie is uitgegaan van accountantskosten in 2023. Deze zijn echter verschoven naar 2024. We onttrekken de benodigde middelen aan de daarvoor ingestelde OMBD. We verwerken dit budget-neutraal in de begroting door het opnemen van de benodigde lasten en onttrekking aan de OMBD.

11. Specifieke Uitkering Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Bij (voorlopige) toekenningsbeschikking heeft het Min OCW/DUO 6 oktober 2023 de gemeente Nijmegen een specifieke uitkering OAB voor 2024 toegekend. Het betreft een aanpassing van een reeds langer lopende specifieke uitkering. Met een budget-neutrale wijziging actualiseren de lasten en baten in de begroting van het programma Onderwijs.

12. Specifieke Uitkering Educatie
Bij beschikking van 12 oktober 2023 heeft het Min OCW/DUO de gemeente Nijmegen een subsidie verstrekt voor Educatie 2024. Het betreft een voortzetting van het bestaande rijksbeleid voor Educatie. We actualiseren de lasten en baten in de begroting van het programma Onderwijs.

13. Specifieke Uitkering RMC/VSV
Bij (voorlopige) toekenningsbeschikking van 20 november 2023 heeft het Min OCW/DUO de gemeente Nijmegen een specifieke uitkering RMC en VSV voor 2024 toegekend. Het betreft een aanpassing van een reeds langer lopende specifieke uitkering. Het nieuwe bedrag betekent een structurele verlaging in verband met de het feit dat het ministerie nog geen rekening heeft gehouden met loon- en prijsaanpassingen. Daarnaast gaat het om een onttrekking uit de OMBD RMC/VSV voor de realisatie van extra RMC doelen in 2024. Deze extra inzet is geaccordeerd door het portefeuilleoverleg (PFO) Onderwijs en Jeugd op 8 februari 2024. Het PFO Onderwijs en jeugd is gemandateerd om te besluiten over de RMC-begroting 2024. We verwerken de hiervoor vermelde wijzigingen budget-neutraal in de begroting van het programma Onderwijs.

14. Groene Metropoolregio
We herverdelen de budgetten voor de inwonersbijdragen voor de Groene Metropoolregio. Daarmee sluiten begroting en realisatie voor de verschillende deelbijdragen 2024 op elkaar aan.

15. Eigen bijdrage vraagafhankelijk vervoer
De eigen bijdragen van inwoners voor vraagafhankelijk vervoer zijn eerder niet begroot waardoor we altijd een afwijking moeten melden. Met deze budget-neutrale wijziging passen we de begroting aan.

16. Aan de Slag (ESF-subsidie)
De middelen van de ESF-subsidie REACT-EU (2021EUSF20278) worden ingezet door de MGR voor regionale arbeidsbemiddeling en activering van kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op basis van een bestedingsplan neemt het werkbedrijf deze middelen op in hun meerjarenbegroting. De middelen zijn als ontvangst geboekt in OMBD O145  (Aan de slag 2021EUSF20278). We verwerken dit in de begroting met een verhoging van de lasten én baten.

17. Specifieke uitkering domein-overstijgend Samenwerken (Sociaal Arrangeren)
Op 29 maart 2024 heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan onze gemeente de SPUK Domein-overstijgend samenwerken 2024 toegekend. In 2023 hebben wij deze uitkering voor het eerst ontvangen en voor deze middelen OMBD O186 gevormd. De specifieke uitkering domein-overstijgend samenwerken heeft betrekking op de uitvoering van pilot voor de gemeente om een bijdrage te leveren aan een hogere kwaliteit van leven van kwetsbare ouderen. Als gevolg hiervan is er een verminderde behoefte aan Wlz-zorg en een latere of geen instroom in de verpleegzorg verwacht. Voor het uitvoeren van het project “sociaal arrangeren” 2024 wordt er een subsidie verleend aan stichting Sterker.

18. Herdenking bombardement
In het kader van het programma 80 jaar Vrijheid heeft de Provincie subsidie verleend voor de herdenking van het bombardement. We passen de begroting hierop aan.

19. Vrede van Nijmegen Penning
De Radboud Universiteit en NXP dragen samen bij in de kosten van de uitreiking van de Vrede van Nijmegen Penning. We verwerken dit in de begroting Citymarketing.

20. Integraal Zorgakkoord (IZA)
In december 2023 heeft onze gemeente voor 2024-2026 de specifieke uitkering IZA (Integraal Zorgakkoord) aangevraagd. In 2023 ontvingen wij hiervoor ook regionale middelen. Inmiddels zijn deze middelen beschikt.
De IZA-regeling is tijdelijk (2023-2026) en heeft een regionaal karakter. Net zoals afgelopen jaar worden de IZA-middelen 2024 via de gemeente Nijmegen (als mandaathouder) uitbetaald. Op 27 maart 2024 heeft het Ministerie van Volksgezondheid en Sport ons middels een beschikking laten weten voor de jaren 2024-2026 een specifieke uitkering SPUK Integraal Zorgakkoord te verlenen. We verwerken dit budget-neutraal in de begroting.

21. Waalhalla

Waalhalla aan de locatie Winselingseweg 12 brengen we onder bij het taakveld Sportaccommodaties. In verband met een nieuw huurcontract actualiseren we ook de exploitatiebegroting. De door de raad toegezegde en in de begroting opgenomen huurkorting verwerken we als subsidie. We verwerken dit budget-neutraal in de begroting.

22. Triavium
Afdeling Vastgoed Sport en Accommodaties (VSA) beheert de hoofdmeters voor de energie van Triavium. VSA belast een deel door aan de overige huurders. Om voor- en nadelige effecten in de begroting door tariefschommelingen te voorkomen actualiseren we jaarlijks de begroting bij de 1e Voortgangsmonitor. Met deze wijziging passen we de begroting hierop aan.

23. Specifieke Uitkering Sport
De SPUK regeling Specifieke uitkering sport is voor 2024 en 2025 verlengd. Per 2024 dient deze wederom opgenomen te worden in de begroting. De begroting van 2025 bepalen we in de loop van 2024 en verwerken we afzonderlijk bij de 2e Voortgangsmonitor 2024.

24. Bijstelling ontvangsten Bijzondere Bijstand
De huidige begroting van de post “ontvangsten bijzondere bijstand” blijkt de afgelopen hoger te zijn geweest dan begroot. Om de begrotingspost meer in lijn met realiteit te brengen stellen we voor om de baten en lasten structureel te verhogen. De begrotingswijziging is budgetneutraal.

25. Verwijderen houtrookkanalen
Op 23 september 2020 heeft de raad het uitvoeringsprogramma “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit in 2030” vastgesteld (raadsbesluit 88-2020). Voor een deel van de maatregelen wordt via de subsidieregeling Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SPUK-SLA) medefinanciering (50%) gevraagd bij het Rijk. We passen de meerjarenbegroting aan voor de nieuw toegekende subsidie verwijderen houtrookkanalen (beschikking 30 november 2023). De uitvoering is in 2024.

26. Subsidie Proeftuinen
Vanuit het ministerie van J&V is een additionele subsidie toegekend voor 2024 voor Proeftuin Regionaal Veiligheidsteam 0-100 van de regio Gelderland-Zuid: Proeftuinen: Samen verder. We verwerken dit budget-neutraal in de begroting.

27. Veilig Thuis
Gemeente Gennep participeert niet aan Veilig Thuis in de regio Gelderland maar in regio Noord en Midden Limburg. Omdat zij wel tot onze vrouwenopvang regio behoren dragen wij hiervoor middelen over aan de gemeente Gennep.. Deze kosten vallen sinds vorig jaar, door veranderingen in de IV3, niet meer onder taakveld 6.81 Maatschappelijke- en vrouwenopvang maar op 6.2 Wijkteams. We actualiseren de begroting met een budget-neutrale wijziging.

28. Zwembad Dukenburg
Afdeling Vastgoed, Sport en Accommodaties (VSA) beheert de energievoorziening waarvan zowel het zwembad als het wijkcentrum gebruik maken. De lasten en baten ten aanzien van het zwembad zijn niet in de begroting opgenomen. We verwerken de verwachte lasten en opbrengsten voor 2024-2027 in de Stadsbegroting.

29. Interne verhuur/verstrekking warme dranken binnen wijkaccommodaties
Binnen het Gemeentelijk Management Team (GMT) is afgesproken om de interne verhuur en bijbehorende verstrekking van warme dranken binnen de wijkaccommodaties niet meer te factureren maar hiervoor eenmalig (structureel) bij de afdelingen budget op te halen. Met een budget-neutrale wijziging passen we de begroting hierop aan.

30. Verdeling Areaalgelden
In het programma Bereikbaarheid staat op het taakveld 2.1 Verkeer en vervoer het budget voor de areaaluitbreiding in de openbare ruimte. Met deze wijziging verdelen we het budget structureel over de diverse taakvelden waar afdeling Stadsbeheer voor werkt.

31. Onderhoud stedelijk water
De gemeente gaat jaarlijks onderhoudskosten maken voor stedelijk water. Deze werkzaamheden zullen in opdracht van het Waterschap Rivierenland gedaan worden. De gemaakte kosten kunnen bij het Waterschap Rivierenland in rekening gebracht worden. We verwerken dit in de begroting.

32. Evenementen
In het programma Bereikbaarheid staat het budget voor “niet gedekte kosten in verband met evenementen”. Dit zijn kosten die we als gemeente maken (vaak na afloop van een evenement), die we niet bij de organisator in rekening kunnen brengen. Met deze wijziging hevelen we het budget structureel over van programma Bereikbaarheid naar het programma Cultuur en Cultureel erfgoed.

33. Schoonmaken graffiti op gemeentelijke objecten
De gemeente zet in 2024 en 2025 in op het schoonmaken van graffiti op gemeentelijke objecten. De kosten die hiervoor gemaakt worden, worden gedekt uit de budgetten van programma’s Bereikbaarheid, Openbare ruimte en Wonen en stedelijke ontwikkeling.

34. Parkeren West
In Nijmegen-West is een groot parkeergebied in de regulering gebracht per 1 maart 2024. Hier door zullen de lasten en baten toenemen. We verwerken dit budget-neutraal in de begroting.

35. Parkeren 4-daagse
De extra verhoging parkeertarief in KK garage tijdens de 4 daagse week maakt onderdeel uit van de extra kostendekking voor de vroeg en nacht net ov vervoer/trein. Het financieel effect verwerken we door een ophoging van de lasten bij het programma Economie én de baten bij het programma Bereikbaarheid.

36. NEC Stadion
Door de berekeningswijze van de huur NEC-stadion (onder andere afhankelijk van de aflossing van een lening) wordt de te ontvangen huur elk jaar minder terwijl de begroting geïndexeerd wordt. Aan deze huurprijsberekening is ook de WOZ waarde gekoppeld. Het gevolg daarvan is dat ook de WOZ-aanslag verlaagd wordt. We brengen met deze wijziging de verwachte huuropbrengst en het budget belastingen weer op het juiste niveau. Het geheel verloopt budget-neutraal.

37. Verkoop panden
Overdracht Heyendaalseweg 94-96 en afboeken lasten verkochte panden.
Afdeling Vastgoed, Sport, Accommodaties heeft het object Heyendaalseweg 94-96 overgedragen aan afdeling Stadsontwikkeling. We verwerken dit budget-neutraal in de begroting voor zowel de lasten als baten.

38. Rijksmiddelen voor de Informatiepunten Digitale Overheid
Bij beschikking van 19 februari 2024 heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken onze gemeente een subsidie verstrekt voor Informatiepunten Digitale Overheid 2024. Het betreft een voortzetting van de eveneens in 2023 verstrekte subsidie. Aangezien de ontvangen rijksmiddelen uit de Regeling specifieke uitkering Informatiepunten digitale Overheid een structureel karakter hebben,  verwerken we de baten en lasten meerjarig in de begroting.
De uitvoering zal in de gemeente Nijmegen worden verzorgd door de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid (OBGZ) die daarvoor een subsidie ontvangt. De middelen worden budget-neutraal in de begroting van het programma Cultuur opgenomen. Het betreft hier een specifieke uitkering van het Ministerie van Binnenlandse Zaken waarvoor de verantwoording via de SiSa (C92) verklaring in de gemeentelijke jaarrekening wordt afgelegd.

39. Duurzaamheidsinvesteringen
De duurzaamheidsinvesteringen met een terugverdienkarakter leiden tot besparingen op gas- en elektra verbruik. We dekken de investeringen uit de besparingen. Dat doen we door de budgetten voor gas- en elektra verbruik af te ramen en deze te storten in de reserve Duurzaamheidsinvesteringen. We verwerken dit in de begroting. Het geheel verloopt budget-neutraal.

40. Kapitaallasten
We hebben de kapitaallasten herrekend, waarbij rekening is gehouden voor welk deel investeringen tot en met 2023 zijn gerealiseerd. Het effect is budget-neutraal.

41. Verschuiving leges invoering Omgevingswet
Als gevolg van de invoering van de Omgevingswet vindt er een budgetneutrale wijziging plaats van het programma Openbare ruimte naar het programma Wonen en Stedelijke ontwikkeling. Door de invoering van de WKB ontvangen we meer milieuleges en minder bouwleges.

Taakmutaties

In het verzamelvoorstel zijn de volgende bestaande taakmutaties (tot en met de decembercirculaire 2023) overgeheveld naar de programma’s.
 

Bestemmingsreserve decembercirculaire '23

2024

Financiën

Onttrekking reserve

804

Bestuur en organisatie

 Naheffing BRP 2022

12

 BRP experiment

-10

 BRP Logisch ontwerp

-19

Veiligheid

 Veilige steden (DU)

-30

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

 Faciliteitenbesluit opvangcentra (DU

-349

 Maatschappelijke begeleiding statushouders (DU)

-130

 Einde lening inburgeringsplichtig (DU)

-16

 Bed, bad en brood (DU)

-81

 Meerkosten Oekraïne sociaal domein (DU)

-181

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2024 14:53:32 met de export van 05/27/2024 14:51:49